Góckutatás

A gócbetegségek gyanújakor (pl. hajhullás, ekcéma, stb.) leggyakrabban fogszakorvoshoz küldik a pácienst.

Ez történik kötelezően bizonyos műtéti beavatkozások előtt is.Ilyenkor a fogászati vizsgálat hivatott kideríteni van-e gócos fog, amelyhez a röntgen nyújt elsősorban segítséget. Ez a vizsgálat teljesen fájdalommentes, viszont későbbi komoly problémákat képes megelőzni.

A gócos fog a legtöbb esetben panasz mentes, nem fáj, ezért a góckutatás szakorvos feladata.

A gócból baktériumok, toxinok, allergének juthatnak a vér- és nyirokerek útján a szervezet különböző helyeire, az esetek körülbelül tizenöt százaléka a fogászati eredetű. Kiterjedő fertőzés alakulhat ki krónikus ínygyulladás, gyökérhártya-gyulladás, csonthártyagyulladás, rossz gyökértömés, elő nem tört fog körüli ciszta miatt is. Veszélyes góc lehet a fogágytasak, amelyből rágáskor, fogmosáskor is szóródnak a baktériumok. Súlyos fogágybetegségek miatt nő a szív- és érrendszeri betegségek és az érelmeszesedés kockázata is.

Amikor babát várunk, különösen veszélyes az elhanyagolt fogazat, a baba is kárát látja.

A súlyos fogágy gyulladáskor felszabaduló prosztaglandin hormon elősegítheti a méhizom összehúzódását, így koraszülést okozhat

Fogágy betegségről röviden: Eleinte csak fogmosáskor tűnik fel: a dörzsölés hatására vérzik az íny. Aztán kellemetlenné válik a lehelet szaga, sorvadni kezd az íny, így egyre több helyen láthatóvá válik a fognyak. Előrehaladott állapotban már magától is vérzik, gennyessé válik az íny, a gyulladás a csontokra húzódik, a fog pedig „mozogni” kezd. Kismamáknál valóban gyakoribb, a hormonhatások következtében az ínyünk is megduzzad, mélyebbé válik a tisztítandó ínybarázda, így több figyelmet igényel alapos tisztítása.

Étkezés után alapos fogmosás szükséges, amelynek része a nyelv tisztítása is.

Az ínyt körkörösen masszírozzuk a puha fogkefével. Meg kell tanulni a fogselyem helyes használatát is. Nem árt a szájöblítő használata sem, kérje fogorvosa tanácsát. Sajnos a fogágybetegség kialakulásában genetikai hajlam is szerepet játszhat. Makacs esetben mindenképpen orvosi beavatkozás szükséges.